Kim był klient?
Kiedy?
// 2020 rok
Ile to trwało?
// 5 tygodni (przygotowania do badań oraz realizacja kampanii pozyskiwania leadów – uczestników badania)
Co zrobiliśmy dla klienta?
// Wdrożyliśmy ankietę badawczą
// Prowadziliśmy rekrutację do badania, m.in. poprzez personalizowane wiadomości wysyłane do respondentów na LinkedIn z wykorzystaniem narzędzia Sales Navigator
// Obsługiwaliśmy panel badawczy
// Opracowaliśmy treści wiadomości inicjujących kontakt oraz scenariusze konwersacji
// Zaprojektowaliśmy taktyki pozyskiwania kontaktów oraz reguły automatyzujące
// Zidentyfikowaliśmy kluczowe kryteria kwalifikacji leadów
// Opracowaliśmy propozycję wartości dla uczestników badania
// Zidentyfikowaliśmy interesariuszy, partnerów, pośredników, branżowych ekspertów (wspomagających nas w dotarciu od grupy docelowej)
// Prowadziliśmy działania content marketingowe i social sellingowe na LinkedIn
// Opracowaliśmy key visual – logo, banery, wzory plansz, grafiki do postów itp.
Nasze zadanie
Pracownicy naukowi katedry EiOP Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu zlecili nam pozyskanie respondentów oraz przeprowadzenie badania CAWI (ankiety elektronicznej) na grupie 400 uczestników. Celem projektu – realizowanego jako grant badawczy – było zidentyfikowanie czynników wpływających na zdolność organizacji do dynamicznego doskonalenia procesów.
Badanymi były osoby zarządzające jakością i/ lub procesami doskonalenia (w oparciu o system zarządzania jakością zgodny z normą ISO serii 9000) z polskich średnich/ dużych firm/ korporacji.
Jak podeszliśmy do zadania? Jak rekrutowaliśmy uczestników oraz z jakimi wyzwaniami się mierzyliśmy?
Z uwagi na specyfikę grupy, skorzystanie z dostępnych paneli badawczych było niemożliwe.
Zdecydowaliśmy się na prowadzenie rekrutacji na platformie LinkedIn z użyciem narzędzia Sales Navigator, który umożliwiał nam również wstępną weryfikację kwalifikowalności uczestników (spośród wszystkich użytkowników tego portalu nieco ponad 4 tys. spełniało kryteria).
Aby zmaksymalizować zgodę respondentów na udział w badaniu, przygotowaliśmy 8 szablonów wiadomości inicjujących kontakt (dopasowanych do segmentów grup odbiorców) oraz 2 propozycje wartości (korzyści z udziału w badaniu).
Poza bezpośrednim kontaktem z respondentami zidentyfikowaliśmy również – oraz skorzystaliśmy z pomocy – interesariuszy, partnerów i pośredników ułatwiających nam dotarcie do grupy celu. Były nimi stowarzyszenia, organizacje, portale i wortale tematyczne oraz branżowi eksperci.
Prowadziliśmy również działania z obszaru social sellingu i marketingu treści, publikując kontent dot. doskonalenia procesów i zarządzania jakością, budując w ten sposób zasięgi postów oraz docierając do osób zainteresowanych tą tematyką – potencjalnych uczestników badania.
Wyzwaniem była duża liczba pytań (które obniżały tzw. współczynnik wypełnienia), krótki czas na rekrutację uczestników i przeprowadzenie badania (8 tygodni) oraz bardzo wąska grupa docelowa (z pięcioma kluczowymi kryteriami kwalifikowalności).
Przyjazny user experience
Przeprowadzone badanie pilotażowe potwierdziło przypuszczenie, że liczba pytań w ankiecie – a było ich aż 125 – będzie generować bardzo wysoki współczynnik odrzuceń. Aby temu zaradzić, do przeprowadzenia ankiety wykorzystaliśmy narzędzie Typeform o czytelnym i intuicyjnym interfejsie, przyjaznym sposobie przedstawiania pytań oraz zawierające pasek postępu i inne rozwiązania utrzymujące uwagę respondenta (w trakcie badania). Ograniczyliśmy w ten sposób współczynnik bounce rate o blisko 20%.
Wsparcie marketingowe
Poza rekrutacją bezpośrednią (z wykorzystaniem narzędzia Sales Navigator) prowadziliśmy działania z zakresu marketingu treści i social sellingu – aktywnie budowaliśmy sieć kontaktów, poszukiwaliśmy ambasadorów projektu (ułatwiających nam dotarcie do respondentów), publikowaliśmy posty oraz włączaliśmy się w dyskusję. Pozyskaliśmy również uwagę i wsparcie branżowych portali, wortali oraz stowarzyszeń i organizacji.
Cel zrealizowaliśmy z naddatkiem
Celem, na którym zależało klientowi, było znalezienie odpowiedzi na pytanie, jakie wewnętrzne czynniki wpływają na zdolność przedsiębiorstw do dynamicznego doskonalenia procesów?
Cel ten – dzięki aktywnym działaniom rekrutacyjnym oraz właściwemu doborowi platformy i narzędzi – zrealizowaliśmy z naddatkiem – przeprowadziliśmy badanie i zebraliśmy wyniki w czasie krótszym niż zakładano – w 5, zamiast w 8 tygodni oraz pozyskaliśmy dla klienta o blisko 10% więcej ankiet.
Rezultaty?
Pozyskaliśmy 3750 leadów, czego efektem było 676 uzupełnionych ankiet, w tym 435 kwalifikowalnych (pytania filtrujące/ metryczka).
Response rate, czyli współczynnik zrealizowanych ankiet w stosunku do liczby leadów, wyniósł 18% (12% kwalifikowanych).
Klient bardzo dobrze ocenił naszą pracę.
Co o naszej pracy powiedział klient?
Krzysztof w krótkim czasie pomógł nam zebrać prawie 450 jakościowych leadów do zaawansowanego, wielowątkowego badania dotyczącego problematyki dynamicznego doskonalenia procesów biznesowych (prowadzonego w ramach projektu badawczego na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu).
Zarekomendował skuteczny sposób dotarcia do quality managerów/ kierowników ds. jakości oraz zrealizował efektywną kampanię na LinkedIn.
Krzysztof w czasie realizacji badania był stale dostępny, mogłam liczyć na jego pomoc i wsparcie; moje sugestie były na bieżąco uwzględniane i wdrażane; żadne z moich pytań nie pozostało bez odpowiedzi.
dr Renata Brajer-Marczak — kierownik projektu badawczego, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Katedra Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstwa